SiteHeart

"Спадщина Украiни" Західно-Українська Асоціація

Контакти:
+38 (044) 569-53-47
час роботи с 9-00 до 17-00

 

Мій кошик:

У кошику 0 товарів
на суму 0.00 грн

 

Закрыть

Календар подій

prev

Червень 2017

prev
ПН ВТ СР ЧТ ПТ СБ НД
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

 Усі події

Тадей Едер

Духовний центр Галичини – Львівський театр опери та балету ім. Соломії Крушельницької«…Ми здійснили потужний прорив у Європу і стали своєрідною візитівкою мистецтва України…»

З гордістю зазначає генеральний директор-художній керівник Львівського національного академічного театру опери і балету імені Соломії Крушельницької, заслужений працівник культури України пан Тадей Едер. І є чим пишатися. Адже єдиний театр України, поряд з російськими Великим, Маріїнським, та Пермським театрами опери і балету, став повноправним членом престижної міжнародної Асоціації «Опера Європи».

За свою понад столітню біографію, Львівський театр зазнав на собі різні політичні режими та соціальні катаклізми, але завжди залишався духовним центром культурного життя Галичини. Його сцена пам’ятає голоси співаків із світовим ім’ям: Баттістіні, Мишуги, Менцинського, Крушельницької, Козловського, Гмирі; акторів: Заньковецької, Садовського; мистецтво артистів балету: Слободян, Сталінського; диригентів: Вощака, Лацанича, Луці ва; сценографію Федіра Нірода та Лисика. А в 70-80-і роки минулого століття на деякі вистави театру, зокрема «Спартак», «Створення світу», «Есмеральда», «Джоконда», конкретно приїздили шанувальники самобутніх та яскравих постановок з усіх куточків колишнього Радянського Союзу… Продовжуючи найкращі традиції минулого, колектив театру постійно перебуває у пошуку сучасних тем, образів, жанрів та засобів виразності. Його професійний рівень здобув заслужене визнання у Європі. Найкраще свідчення цьому - прийняття у члени Асоціації «Опера Європи». Понад 13 років колектив очолює пан Тадей Едер, який детальніше розповів про сьогоднішній день театру та його здобутки.

Віра Бобровська: З шести оперних театрів України в Асоціацію прийняли лише Львівський. Які критерії були визначальними?

Тадей Едер: Ця Асоціація була створена при Європарламенті і об’єднала лише оперні театри. Цей жанр вважають елітарним видом мистецтва і дуже високо цінують у світі. На мій погляд, рівень держави визначає його еліта - наукова, технічна, культурна. Її внесок у розвиток суспільства - найважливіший. Ла Скала ми ототожнюємо з Італією, Гранд – Опера - з Францією, Великий театр - з Росією. Можливо і ми будемо незабаром у цьому списку, але при умові відповідної уваги та, безумовно, фінансування… Про себе ми голосно заявили на гастролях у різних країнах Європи і викликали зацікавленість Асоціації. Її представники майже півроку вивчали усі аспекти нашої творчо-виробничої діяльності: репертуар, виконавський рівень солістів, оркестру, хору, балету, режисуру, сценографію, технічне оснащення, умови праці та побуту… На презентації в Брюсселі, генеральний директор «Опера Європи» Ніколас Пейн, не витримавши численних запитань в нашу адресу, резюмував: «… хочу порадити усім поїхати до Львова і навчитися - як треба працювати».


Віра Бобровська: Які нові можливості та обрії відкриває членство в Асоціації Львівському театру, і зокрема, його артистам?

Тадей Едер: Ми здійснили потужний прорив у Європу і стали своєрідною візитівкою України. Це - дуже почесно. Почалася активна співпраця з різними театрами. Пожвавився культурний обмін, розширяється географія гастрольних подорожей. Гадаю, що будь-якому мистецькому колективу це необхідно, як «ковток свіжого повітря». Адже він наповнює легені і допомагає рухатися уперед. Нещодавно наш балет з великим успіхом гастролював у Мадриді, опера, балет і оркестр – у Франції. Щоденно понад 3 тисячі глядачів, стоячи, аплодували артистам, що задіяні в опері «Карміна Бурана» Карла Орфа, «Кармен-сюіта» Щедріна. В творчих планах - співпраця з балетмейстером Брюссельської Королівської опери. А приводом до цього стало перекладення для оркестру «24 каприсів» Паганіні, що їх здійснив Мирослав Скорик. Але зупинка за лібрето.

Віра Бобровська: Кожний театр прагне творити своє неповторне творче обличчя. Що властиве для обличчя вашого колективу?

Тадей Едер: У нас цікавий репертуар, різноманітні концертні програми. Наші ексклюзиви, зокрема, опери «Мойсей», «Данило Галицький», балет «Повернення Батерфляй» гідно оцінює світова критика. До речі, усі опери йдуть мовою оригіналу. Для зручності глядачів над сценою розташоване табло з рухомим рядком, що перекладає зміст українською мовою. На честь славетної землячки Соломії Крушельницької, ім’я якої носить наш театр, ми заснували фестиваль оперного мистецтва.

Віра Бобровська: Ви часто відвідуєте різні європейські театри. Що понад усе вражає вас або, можливо, засмучує?

Тадей Едер: Безумовно, дуже тішить підвищене піклування та увага держав до мистецтва, до актуальних проблем концертного і театрального життя… Під час своїх візитів я цікавлюся усім - і сценою, і залаштунковим життям, і рівнем виробничих майстерень, і гримерок... А також вивчаю їх досвід. Але, дещо і засмучує… Мабуть, у кожному театрі працює українець - чи то в хорі, чи в балеті, чи в оркестрі… Чому він повинен продавати свій божий дар іншій державі, іншому прапору та гімну та додавати їм слави? Це ж наш духовний потенціал і базис суспільства. На жаль, ми ще не спроможні створити відповідні умови для самореалізації людей мистецтва. Наша держава не розуміє, що ми втрачаємо. І чим скоріше ми усвідомимо роль і значення мистецтва і культури в нашій країні, тим скоріше ми будемо іншими і у всьому зрівняємося з провідними європейськими країнами.

Віра Бобровська

Заслужений журналіст України

ВИЯВИЛИ ПОМИЛКУ? Виділіть слово і натисніть CTRL+ENTER