SiteHeart

"Спадщина Украiни" Західно-Українська Асоціація

Контакти:

ukr.spadshina@gmail.com
час роботи с 9-00 до 17-00

 

Мій кошик:

У кошику 0 товарів
на суму 0.00 грн

 

Закрыть

Календар подій

prev

Березень 2024

prev
ПН ВТ СР ЧТ ПТ СБ НД
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

 Усі події

Головна / Програми асоціації / Видатні українці / Яворський Симен (Стефан)

Яворський Симен (Стефан)

На підставі пропозицій інтелекту людина робить вибір, приймає вольове рішення щодо реалізації обраної мети. Інтелект освітлює їй шлях діяльності. В поєднанні з інтелектом воля людини стає розумною і вільною. Але свободи волі немає там, де відсутній вибір. Коли інтелект пропонує людині лише один предмет, корисний для організму, не вказуючи на шкідливі моменти в ньому, то воля людини не стане вільнішою, а зумовлюватиметься необхідністю. Тільки тоді, коли людина зважить у предметі всі позитивні і негативні дані шляхом інтелектуальних операцій, її вибір буде усвідомленим, тобто вільним. Стефан Яворський зробив висновок, що свобода волі неможлива від інтелекту, бо «інтелект є коренем свободи і першим началом». Отже, особисте благо людини, як і благо суспільне, вчений пов’язував з інтелектуальним розвитком людини, з її освіченістю.

Великого значення Стефан Яворський надавав активності й дієвості розуму, корисності й можливості практичного застосування знань. Ця теза в діяльності вченого підтверджується тим, що він увів до свого курсу натурфілософії трактат про землеробство, який являв собою одне з перших узагальнень агрономічних знань у нашій країні.

У курсах Стефана Яворського натрапляємо на різноманітні дидактичні вимоги, хоча інколи вони не мають чітко окресленого характеру, а випливають із філософських тез. Серед таких вимог — природовідповідність і свідомість навчання, доступність, послідовність і систематичність у навчанні, міцність знань, їхня корисність, працелюбність, застосування наочності. Вчений висловив прогресивні ідеї про необхідність навчання народу грамоті, створення шкіл, друкування літератури рідною мовою.

Стефан Яворський блискуче володів польською, латинською, українською, російською мовами. За вірші, написані ним цими мовами, просвітитель дістав звання «лавроносного поета». Професура визнавала його ораторський хист і вченого призначили публічним проповідником, «що до вітійства мав дар надзвичайний і навряд чи в Росії подібні ще є».

У філософському курсі Стефан Яворський рішуче відійшов від антропоморфного розуміння Бога, який вважався як самодостатня сутність, вічна, безмежна, нескінченно діяльна й недосяжна для людського розуму. Вчений обґрунтував ієрархічну структуру п’яти світів : світ нестворений, тотожний божественній думці ; світ ангельський ; світ елементарний, що складається з чотирьох першоелементів ; мікрокосм (людина) і макрокосм, який охоплює землю, небо й усе, що між ними міститься. Всі п’ять світів визнавалися однаково реальними, але предметом натурфілософії або фізики вважалися тільки три останні і їх розглядові приділялося найбільше уваги.

ВИЯВИЛИ ПОМИЛКУ? Виділіть слово і натисніть CTRL+ENTER