SiteHeart

"Спадщина Украiни" Західно-Українська Асоціація

Контакти:

ukr.spadshina@gmail.com
час роботи с 9-00 до 17-00

 

Мій кошик:

У кошику 0 товарів
на суму 0.00 грн

 

Закрыть

Календар подій

prev

Березень 2024

prev
ПН ВТ СР ЧТ ПТ СБ НД
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

 Усі події

Головна / Програми асоціації / Видатні українці / Туптало Данило (Ростовський Димитрій)

Туптало Данило (Ростовський Димитрій)


До кожного оповідання автор докладав багато зусиль : перекладав зі старослов’янської на доступну мову, відкидав неістотне, добираючи найактуальніше. Його мінеї були дохідливі і зрозумілі для всіх. У них протиставляється праведне й грішне життя людини, засуджуються злість і ворожнеча, прославляється любо, причому не у формі нудних повчань, а через літературно опрацьовані образи. Написані з використанням законів риторики, життєписи закінчуються виразними й пам’ятними моральними висновками, що розкривають виховну мету твору і зворушують читача. «Книга житій святих» Дмитра Туптала на два століття стала улюбленим читанням простого українського люду, використовувалась у церковно-парафіяльних і дяківських школах. Нерідко за «Четьями Мінеями» вивчали грамоту, основи християнського віровчення. В лютому 1705 р. просвітитель закінчив роботу над останньою частиною життєписів, і у вересні того ж року було видано в друкарні Києво-Печерської лаври.

Образи, створені просвітителем, не завжди цілком відповідали церковному канонові, але своєю художньою силою й виразністю стилю конкурували з найкращими творами тогочасної белетристики. Автор ввів у текст повчальні слова виховного характеру, стислі оповідання на історичні теми, наприклад, «Про календар Еліно-римський найдавніший». Як прихильник концепції духовного виховання, саме їй підпорядкував зміст «Четьїх Міней». Проте у своєму творі він відійшов від церковної трафаретності й реалістичності й реалістично відобразив як позитивні, так і негативні людські риси. Подекуди в життєписах звучить скептичне ставлення до окремих релігійних догматів, заклик до пізнання й виховання шляхом розвитку розумових сил людини. На грунті єдності духовної і фізичної «чистоти» Туптало піддавав критиці недоліки в практиці виховання й конкретизував релігійно-моральну програму формування особистості. Основні його твердження : людина народжується ні доброю, ні злою ; тією чи іншою вона стає завдяки наявності в її душі добрих або злих начал, які переважають у життєвих діяннях ; людині властива сила волі і, дотримуючись норм християнської моралі, вона може здійснювати вчинки, що ведуть до добра ; моральна поведінка залежить від розуму особистості, важливим засобом розвитку якого є книжне вчення. «Четьї Мінеї» відіграли також значну роль у патріотичному вихованні молоді як України, так і сусідніх православних держав.

Дмитро Туптало є автором низки і інших праць просвітницького характеру (усього понад 20), зокрема «Алфавіту духовного», «Літопису, що розповідає діяння від початку світобуття до Різдва Христового», «Повчальних Слів», надзвичайно цікавого «Діярію» (щоденника), збірки духовних поезій. Велике значення з виховного погляду мали його моральні драми «Комедія на Успіння Богородиці», «Есфір і Агасфер», «Комедія на день Різдва Христового», «Грішник, що кається». В них протиставляються праведник і грішник, добро і зло, вічність і смерть, любов і ненависть. Створені для використання в тогочасних школах, драми були зорієнтовані на молоде покоління.

Шкільна драма, яка зародилася в стінах Львівської братської школи ще в XVII ст., досягла в першій половині XVIII ст. найвищого рівня свого розвитку. Вистави влаштовувались як у школах, так і за їхніми межами, часто на ярмаркових площах, перед різноманітною аудиторією. Важливим є те, що драма в тогочасній українській школі була необхідним компонентом освіти учнів, засобом розвитку їхніх ораторських і літературних нахилів. Цього не розуміли прибічники застарілих форм освіти, зокрема і Іван Вишенський, який обурювався в посланні з Афону тим, що учні «комедії влаштовують і грають». Водночас драматичні вистави активно використовувалися противниками української культури, що потребувало відповідної реакції. Українська шкільна драма, в якій перепліталася біблійна та національно-патріотична тематика, відігравала надзвичайно важливу роль у формуванні кількох поколінь української молоді.

ВИЯВИЛИ ПОМИЛКУ? Виділіть слово і натисніть CTRL+ENTER